Tuesday, February 22, 2011

another tips for mommy-to-be

salam readers, 

hari ini hari selasa. Heee~~oke, aktiviti hari ni duk googling on the internet sambil berselang-seli buat keje office. Hari ni aku sempat seacrh  beberapa info tentang khasiat-khasiat tambahan untuk ibu-ibu mengandung dan juga untuk baby. antara yang info menarik yang aku jumpa hasil carian google:- 



ihsan google

 1. makan buah delima - daripada pengalaman ibu- ibu mengandung yang lain, diorang cakap makan buah delima sangat bagus untuk ibu dan juga anak. Antara khasiat yang kita dapat ialah kulit akan jadi cantik termasuk kulit baby. and diorang pon siap pesan kalau makan buah delima nie, jangan share dengan sesiapa. even dengan hubby sendiri. *so, cuba berlagak kedekut dengan hubby masing-masing yer* ngahahaha* .reason nya: hanya sebijik or sebutir je dari banyak2 butir dalam buah delima tuh yang mempunyai khasiat yang bagus. so, kalau dah share nanti takut  sebutir yang berkhasiat tuh hubby/ orang yang share dengan kita tuh yang dapat. so, kene kedekut sikit lah kalau nak makan buah nie. heee~~ nak taw lebey banyak info pergi je kat website nie



ihsan google

 2. amalkan makan buah kurma, kisimis & madu - kalau tak lalu nak makan buah kurma boley minum jus kurma. Tak kisah lah mana-mana pun.  Kelebihan buah kurma dan kismis dapat membantu perkembangan otak bayi selain dapat memudahkan bersalin nanti.  And macam yang semua taw Rasullulah s.a.w sendiri pon amalkan makan buah kurma kan? macam kismis masa awal-awal preggy dulu aku selalu makan. beli sekotak besar kismis yang dalam tupperware lutsinar tuh dekat alamanda. kadang-kadang tengah drive pon mengunyah makan kismis sampai satu hari tuh aku makan sambil drive. and then, kotak kismis tuh aku letak kat sebelah seat driver atas handbag aku. bila sampai dekat selekoh, tiba-tiba terlambak kismis dalam kotak tuh. sedey. T_T kene beli yang baru. lagi satu info aku pernah terbaca bila baby dah keluar nanti, letakkan sikit buah kurma dekat lelangit baby. tujuan nya supaya bayi tu nanti akan jadi anak yang baik, sopan-santun dan mendengar cakap. tapi ada yang cakap lebih afdhal kalau yang letakkan kurma tuh orang-orang yang alim warak macam ustaz ke, imam ke. tujuan nya supaya bayi tuh nanti akan mengikut jejak langkah atau mewarisi sifat ustaz/imam tuh. nak lagi info meh klik sini atau pon  yang ni

Sabda Rasulullah SAW: "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."




ihsan google


 3. amalkan makan Gamogen Gold. Yang ni aku info baru yang aku dapat. Mana nak cari  benda ni aku tak sure. Maybe boley try pergi supermarket or kedai-kedai.  Kalau aku dah jumpa benda alah ni aku inform oke. Gamogen ni bagus untuk kulit baby jugak sebab boley mencantikkan dan menghaluskan kulit baby. bagi baby putih gebus-gebus gituw. hehe.  kalau nak taw lebey banyak pasal Gamogen korang google je la ek. aku pon tak abih study lagi pasal benda alah nie. 


ihsan google

 4. amalkan makan spirulina. Dari info yang aku baca kebanyakan ibu-ibu mengandung amalkan makan spirulina brand Elken. Khasiat dia: kulit baby jadi cantik and antibodi baby pon kuat. So, baby akan jarang-jarang sakit or demam. Tapi kebanyakan ibu-ibu makan spirulina ni lepas bersalin/berpantang. waktu bersalin aku tak sure pulak boley makan ke tak. 

ihsan google

5.  minum susu dan juga soya. Kalau minum susu of course la untuk bagi kalsium untuk ibu dan juga baby. selain boley kuatkan tulang ibu and baby tuh sendiri, kalsium jugak boley elakkan kaki ibu dari bengkak bila dah masuk trimester nanti.  + boley elakkan sakit gigi jugak. So, kalau ada ibu-ibu mengandung yang tak boley minum susu boley amalkan minum soya.  tapi ada yang cakap kalau minum soya banyak-banyak nanti kulit baby senang kene alahan/allergic. betol ker? wallahualam. yang ni aku tak sure. kene tanya ibu-ibu lain yang ada experience. hehe. 

ihsan google

 6. minum air kelapa bila dah masuk 6-7 bulan. Yang ni aku rasa semua orang taw ape khasiat buah kelapa. 1st untuk dapatkan kulit baby yang cantik. So, nanti bila baby dah keluar tak delah kulit baby bersisik. Selain tuh, insyaAllah boley memudahkan ibu bersalin.  


ihsan google

 7. elakkan makan buah tembikai. Ada yang cakap tembikai boley buat badan kita banyak angin. Ada jugak yang cakap tembikai ni panas. *yeker?bukan sewjuk ker?* Tapi amalkan makan buah-buahan e.g.: epal hijau or merah, anggur, pisang, jambu batu dan buah delima. macam sekarang, every weeks aku akan beli buah epal merah + hijau, anggur, jambu batu dan limau.  kalau nak makan jambu batu jangan kupas kulit dia yer. 

8.  Kurangkan makan asam/jeruk. Sebab akan ade side effect kat baby lepas lahir nanti. Macam penyakit kuning.yang ni aku tak sure sangat tapi better elakkan je lah. banyak lagi makanan berkhasiat yang ada. lagi satu elakkan juga makan makanan fastfood dan air berkarbonat. pon akan effect dekat baby jugak nanti. dari tengok baby sakit baik elakkan makan kan? takpe, lepas pantang nanti boley makan puas-puas kan? =)

so, ni antara info yang aku dapat. balik keje nanti boley g carik kurma dan kismis. gamogen tuh pon boley usha-usha dekat kedai kan? hehe. so, selamat beramal. 


2 comments:

  1. buah delima tu org kata elok dimakan untuk elak baby kuning...

    asam jeruk tu jangan mkn langsung tau...hehe...

    ReplyDelete
  2. @kak asma: hehe..tulah kak asma..kite baru je taw psl buah delima nie..tp xtau nak carik kt mane..hehe..

    mang dah xsentuh pon asam jeruk ni.. =)

    ReplyDelete

No anonymous allowed here!!!

~~To Exchange Link Please Leave Your Links Here~~